Glasul roţilor de tren nu înseamnă câtuşi de puţin că treburile merg ca pe roate.
Dintr-un maldăr de
priorităţi, urgenţe şi restanţe de-a lungul şi de-a latul României, o
minte sadic-zvăpăiată a pescuit exact amânabilul: rebotezarea
trenurilor. Topârceanu trebuie reformulat: „Ce să fie? Nu-i nimic, / A
trecut un inter-regio". Pensionari fără şcoli înalte, precupeţe trupeşe,
frezori neînzestraţi cu darul limbilor străine şi bătrâni din funduri
de ţară dezbat împreună dilema: la ce bun acest rebranding, mai ales că,
după cum se va vedea mai jos, el se reduce la un artificiu onomastic?
De ce să renunţi la personal, accelerat şi rapid, optând în schimb
pentru sonorităţile italiene ale lui „regio" şi „inter-regio"? Ce noimă
au silabele cu ecou calabrez sau emilian într-o ţară unde trenurile
circulă în continuare prost, fâşneţe ca melcul şi grăbite ca ţestoasa de
Galapagos? Să fie vorba de ceva impus de cine ştie ce directivă
europeană care vizează armonizarea mecanică a unor lucruri nu
întotdeauna armonizabile? Bine, dar atunci de ce nimeni din SNCF nu se
grăbeşte să prezinte scuze pentru disconfortul şi serviciile mediocre
care trebuie plătite la fiecare şase luni cu o creştere de şapte la sută
a preţului? Cărei perversiuni datorăm mereu obligaţia de-a da mai mult
pentru a primi mai puţin?
Până când pastramagioaica din Dorohoi, paznicul de
depozit din Feteşti şi hornarul din Strehaia vor învăţa că „regio"
înseamnă „personal" şi „inter-regio" fie „accelerat", fie „rapid", mai
trebuie spus un lucru: sursa italiană de inspiraţie a redenumirii nu e o
întâmplare. Dintre ţările Occidentului, cea care conduce în clasamentul
derutei feroviare e Italia. Dacă modelul de urmat ar fi fost Franţa,
Austria, Elveţia sau Germania, pasagerii români ar fi avut motive de
jubilaţie. Prin contrast, trenurile italieneşti au un comportament
imprevizibil, se strică la jumătatea călătoriei, opresc în locuri prin
care ar trebui să treacă în goană şi uită să oprească în gări unde s-ar
cuveni, conform mersului trenurilor, s-o facă. Şi-atunci, de ce să
preiei acest model? Doar fiindcă răul se învaţă şi se propagă mai uşor?
Doar în virtutea străvechiului obicei românesc al selecţiei negative?
Sau fiindcă totul e cosmetică, formă fără fond şi praf în ochi?
Ultimul răspuns pare cel corect. Introduse în România,
„regio" şi „inter-regio" rămân deocamdată simple alinturi melodioase,
tichii de mărgăritar cerşite intens de cheliile unor oameni fără apetit
pentru rezolvarea problemelor adevărate. Trenul intercity 591
Bucureşti-Timişoara, în care m-am suit cu trei zile în urmă, e în
această privinţă un exemplu adecvat de inadecvare. Deşi denumirea îl
recomandă ca pe un mustang al căilor ferate, viteza lui medie de
deplasare îl situează între bicicletă şi Trabant. Deşi ai loc în vagonul
4, constaţi pe peron că trenul are doar trei vagoane: 1, 2 şi 3. (E
adevărat, controlorul, care te ştie de la televizor, are un moment de
stinghereală buimacă, şterge pe furiş 3-ul de pe tăbliţa vagonului,
scrie în locul lui 4 cu un marker şi, pentru confortul tău psihic, îi
pune pe ceilalţi pasageri din vagon în situaţia de blatişti fără voie,
asta dacă pe biletul lor scrie 3 în loc de 4.) Deşi ţi-ai luat bilet
după schimbarea de mers al trenurilor, de vină eşti tu, nu cel care a
greşit. Deşi distanţa dintre Bucureşti şi Timişoara e de vreo cinci sute
şaizeci de kilometri, iar trenul circulă ziua, nu există vagon
restaurant. Insist, într-un intercity. Deşi nu ninge şi nu plouă,
întârzierea bate spre treizeci de minute la dus şi spre trei sferturi de
oră la întoarcere. Glasul roţilor de tren nu înseamnă câtuşi de puţin
că treburile merg ca pe roate. Poate doar ca pe nişte roate în care ne
vârâm singuri beţe, pentru a ne mira apoi cât de des ne poticnim,
umplându-ne uneori de nervi, alteori de noroi şi întotdeauna de ridicol.
AUTOR RADU PARASCHIVESCU
SURSA ADEVARUL
Un comentariu:
E simplu. Vor mari preturile si vor scadea calitatea. Si lumea va crede ca asa trebuie sa fie cu regio si interregio. Daca cresteau preturile la personal fara sa introduca nici o facilitate, si erau intrebati, nu aveau ce sa raspunda. Acuma pot spune , bine dar asta e regio, nu e personal. e altceva .Daca acceleratele si rapideurile vor intarzia si vor merge in regim sau cu facilitati de personal si ii va intreba cineva de ce , vor spune ca .. asta e regimul la interregio.
In plus, orice rebrebduire.. se plateste gras pentru cel care a venit cu ideea. Cine e posesorul noii formule, a primit niste bani buni.
Trimiteți un comentariu