Tot mai mulţi oameni refuză să se mai uite peste presa română – ziare,
televiziuni, site-uri – pentru că îşi dau seama că ceva este putred. Că
nu sunt informaţi corect.
Acum câteva luni, s-a nimerit să stau la o cafea cu managerul unui post
de televiziune din România care îmi spune următoarea poveste: şeful
uneia dintre cele mari agenţii de publicitate mi-a condiţionat acordarea
unor contracte de angajarea soţiei lui. Câteva săptămâni mai târziu, o
văd pe respectiva doamnă apărând în prime-time la un alt post de
televiziune! În naivitatea mea, am crezut că această istorie este ceea
ce se cheamă un monkey-story, un caz ieşit din comun, dar ieri s-a
întâmplat să citesc relatarea unor discuţii stupefiante despre şpăgile
care circulă în mod curent pe relaţia client-agenţii de publicitate –
presă. Din ceea ce reiese din dezbaterea organizată marţi de Biroul
Român de Auditare a Tirajelor (BRAT), agenţiile care intermediază
publicitatea mituiesc oamenii de la marketingul marilor companii şi apoi
"îi calcă pe gât" pe cei din presă, care difuzează reclama. Alt
fenomen: unele site-uri "gri" ştiu cum să-şi crească traficul în mod
artificial şi apoi se înţeleg cu agenţia de publicitate, care ştie că se
fac şmecherii cu traficul de pe net, dar le oferă contracte, cu
condiţia ca aproape jumătate din bani să se întoarcă la agenţie (rebate
se numeşte acest fenomen). Nu vreau să mă lungesc istorisind măgăriile
care se fac pe piaţa de publicitate din România, cei care au discutat la
BRAT despre acest fenomen au spus că aceasta este "cea mai coruptă
piaţă". Un singur lucru am mai remarcat la aceste dezbateri:
participanţii par să fi fost de acord că actualul sistem de măsurare a
audienţelor TV este dubios. La un audit s-a constatat că 80% din
telecomenzile de la peoplemetre erau defecte!
Aceste istorii sunt
doar o parte a corupţiei din presă. La ele se adaugă publicitatea
nemarcată (de fapt, sunt tot mai multe articole sau emisiuni care ascund
în spatele lor şpăgi), corupţia jurnaliştilor-morţi-de-foame şi,
cireaşa de pe tort, patronii care-şi folosesc trusturile media în jocuri
economice şi politice. Publicul nu are de unde să ştie detaliile,
pentru că în presă domneşte legea tăcerii. Cine vorbeşte îşi face
duşmani, este târât prin noroi şi, într-un final previzibil, rămâne
şomer. Ştiţi, "La calunnia e un venticello"...Dar publicul înţelege ce
se întâmplă. Îmi spunea un ambasador al SUA, când mă plângeam despre
corupţia care sufocă presa: nu subestimaţi inteligenţa celor care vă
citesc! L-am ascultat cu mefienţă, dar iată că a avut dreptate: tot mai
mulţi oameni refuză să se mai uite peste presa română – ziare,
televiziuni, site-uri – pentru că îşi dau seama că ceva este putred. Că
nu sunt informaţi corect. Că li se servesc istorii trucate şi comentarii
teleghidate de vreun sponsor politic.
Anul electoral 2012 va fi
unul foarte urât, din perspectiva respectării unor minime criterii etice
în media. Mare parte din presă trăieşte în acest moment din subvenţii
mascate venite din zona politică. Când se vor termina alegerile, iar
politicienii se vor sătura să dea bani jurnaliştilor, se va vedea cine
mai poate supravieţui. Anul 2013 va însemna apocalipsa pentru această
Sodoma şi Gomora care este presa română. Sper!
AUTOR MIRCEA MARIAN
SURSA hydepark.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu