Pluteşte în aer, de câteva săptămâni încoace, senzaţia de ireal pe care România a mai trăit-o în zilele ultimei mineriade.
În doar o săptămână, între 14 şi 21 ianuarie 1999, dorinţa a 15.000
de mineri ca statul să plătească fiecărui ortac disponibilizat 10.000 de
dolari pe loc sau 500 de dolari pensie pe viaţă a suspendat însăşi
noţiunea de lege. Pentru a le fi satisfăcută această cerere ultimativă,
ce a înlocuit lista iniţială cu 30 de revendicări, trupele lui Miron
Cozma nu au ezitat să atace toate instituţiile statului care le stăteau
în cale şi să calce în picioare drepturile şi interesele majorităţii
cetăţenilor.
Urmarea: lupte corp la corp, gaze lacrimogene, sute de răniţi,
imobile şi maşini distruse, prefectul de Vâlcea luat ostatec, jandarmi
fugind mâncând pământul din calea minerilor, 1.500 dintre ei capturaţi,
inclusiv cu ajutorul sătenilor care fraternizaseră cu protestatarii,
toate culminând cu un ruşinos acord, "Pacea de la Cozia", prin care
guvernul lui Radu Vasile s-a predat în faţa agresorilor, angajându-se să
satisfacă revendicările minerilor, să nu închidă două mine şi, cel mai
grav, să nu înceapă urmărirea penală împotriva liderilor minerilor.
Şocant nu a fost însă marşul minerilor, ci viteza cu care s-au dat la
o parte din calea lor instituţiile care ar fi putut şi ar fi trebuit
să-i oprească.
Numeroşi oameni din serviciile de informaţii, de la conducerea
forţelor de ordine şi a Armatei, din structurile politice şi
administrative au reacţionat de parcă habar nu au avut ce se pregătea în
Valea Jiului, în timp ce alţii era evident că ştiau mult prea bine ce
va urma şi au ales să asiste impasibili la instalarea anarhiei. Ba chiar
au dat o mână de ajutor.
Imaginea încăierării dezlânate dintre jandarmii şi minerii care
orbecăiau în aerul lăptos al gazelor lacrimogene a fost metafora
dureroasă, derulată la relanti, a unei ţări pe care o consideram
dispărută - o Românie fără legi, primitivă, chinuită, condusă fără
noimă, care îşi pierduse din nou drumul. O ţară care se prăbuşea.
Senzaţia de neverosimil era generată de anacronismul acelor secvenţe,
care aminteau de răscoalele de la începutul secolului, dar şi de faptul
că, la trei ani după ce Emil Constantinescu şi CDR îi debarcaseră pe
Ion Iliescu şi PDSR-ul, după o perioadă de relativă normalitate, foarte
puţini credeau că va mai fi posibilă repetarea mineriadei din iunie
1990. Că statul român va mai permite vreodată unui grup de oameni să-i
pună în pericol stabilitatea şi să-i distrugă credibilitatea.
Şi astăzi, când în afara violenţelor fizice avem aceeaşi reţetă
sinistră de răzbunare, neputinţă, abandon şi trădare ca şi în 1999,
slăbiciunea şi complicitatea unor instituţii sunt dublate de încercările
de manipulare grosolană a celor ce vor să ne convingă că tot ce se
întâmplă sub ochii noştri este perfect normal, legal şi just.
Atât de mulţi politicieni şi jurnalişti încercau să ne explice, acum
13 ani, că marşul minerilor este cât se poate de îndreptăţit - din cauza
sărăciei, a condiţiilor grele de muncă şi mai ales a ticăloşiei
guvernanţilor, care refuză să le plătească oamenilor ce li se cuvine -
încât trebuia să faci un efort considerabil pentru a nu te lăsa furat de
realitatea paralelă pe care o creau prin discursurile lor.
O realitate în care numai un mizerabil fără inimă nu ar fi de acord
că "eroii din şut" au tot dreptul să ceară 10.000 de dolari în caz de
disponibilizare şi să le dea vreo 10.000 de bâte pe spate celor ce nu
vor să le respecte acest drept. În această logică, a devenit
nesemnificativ detaliul că România nu dispunea de banii necesari pentru a
plăti asemenea compensaţii şi că acceptarea unor astfel de revendicări
ar fi fost nu doar inechitabilă, dar în scurt timp ar fi dus la
prăbuşirea economiei, din cauza presiunii pe care ar fi pus-o celelalte
categorii profesionale care s-ar fi simţit îndreptăţite să ceară acelaşi
lucru.
Dezbaterea publică a fost manipulată astfel încât cetăţenii să se
poziţioneze faţă de criza ce se crease prin răspunsul la o singură
întrebare simplă, ca de referendum: sunt minerii îndreptăţiţi să ducă o
viaţă mai bună?
Chiar şi jurnalişti prestigioşi, altfel lucizi şi vehement împotriva
propagandei negre şi a mesajelor de încurajare a anarhiei pe care le
transmitea Antena 1, începuseră să răspundă cu "da" în clipele în care
părea că nimeni nu va mai putea să-i oprească pe mineri din marşul lor
spre Bucureşti.
În câteva dintre editorialele lor de atunci, pe care, probabil,
astăzi le-ar vrea uitate, îi mângâiau pe creştet pe mineri, vorbeau de
nevoia ca statul să-i înţeleagă, să le dea ce îşi doresc şi, evident, să
închidă ochii la dezastrul pe care îl lăsau în urmă. Şi ignorau
celelalte întrebări pe care nimeni nu le punea pe chestionarul imaginar.
Este legal? Este în interesul public? Iar dacă răspunsurile sunt "nu",
cine îşi asumă responsabilitatea? Cine va răspunde pentru întoarcerea
României în epoca haosului postcomunist de la începutul anilor '90?
Mulţi dintre cei ce ne îndemnau acum 13 ani să nu ne cramponăm de
ilegalităţile comise de mineri şi să le dăm ce îşi doresc folosesc şi
astăzi aceeaşi logică halucinantă. Daţi politicienilor care îl urăsc pe
Băsescu ce îşi doresc, adică puterea totală, pentru că altfel nu o să
avem linişte în ţară şi nici nu se vor întoarce la locurile lor de muncă
să lucreze pentru prosperitatea patriei! Şi încetaţi să le mai cereţi
socoteală pentru legile pe care le-au încălcat pe parcurs sau pentru că
au distrus credibilitatea României pentru cine ştie câţi ani de-acum
încolo!
Este cu adevărat de necrezut că acest comando, compus din
politicienii care au orchestrat suspendarea-fulger a lui Traian Băsescu
şi din gorniştii lor, nu înţelege nici acum că reacţia virulentă a
Statelor Unite ale Americii, a Uniunii Europene, a colegilor socialişti
din partidele europene nu are nici o legătură cu Traian Băsescu.
Ei nu pricep că Vestului nu îi pasă de Băsescu, ca individ, nici cât
negru sub unghie, aşa cum nu le păsa nici de Emil Constantinescu. Că şi
dacă actualul preşedinte ar fi angajat cea mai influentă firmă de PR din
lume, cauza lui nu ar fi ridicat o sprânceană la Bruxelles dacă nu ar
fi avut la rădăcină o problemă autentică, serioasă şi periculoasă pentru
parteneriatul cu România.
Iar această problemă o reprezintă modul de gândire şi felul în care
se raportează la statul de drept, neschimbat din 1999 până azi, al celor
ce au declanşat mineriada parlamentară. Atunci îl foloseau pe Cozma
drept berbece, acum nu mai fac nici măcar minimul efort de a se ascunde
după gloata "oamenilor muncii". Îşi asumă deschis şi fără jenă
mineriada, în nume propriu.
Americanii şi europenii nu vor accepta niciodată să fie parteneri cu o
adunătură de pitecantropi care nu îşi pot înfrâna instinctele primare
şi care, pentru a pune mâna pe ce îşi doresc, fără nici cea mai mică
întârziere, sunt în stare să distrugă echilibrul puterilor în stat, să
şi le aservească. Nu pot fi parteneri cu politicieni care dispreţuiesc
Legea şi care nu respectă regulile clubului în care ei au cerut să fie
acceptaţi.
Este prea proaspătă amintirea anilor în care toate cererile Comisiei
Europene, dar şi ale Statelor Unite de a începe o reformă autentică în
justiţie s-au lovit de răspunsuri politicoase şi de o încăpăţânare de
oţel în a deschide dosare penale chiar şi eşalonului trei al puterii
pentru ca vesticii să-şi permită luxul naivităţii sau al speranţelor
deşarte.
Motivul pentru care fac front comun în apărarea lui Băsescu ţine doar
de faptul că reproşurile sale publice, adresate ani de-a rândul
partidelor care azi compun Uniunea Social Liberală, plus "partenerilor"
din UDMR, au fost confirmate cu vârf şi îndesat încă din prima zi în
care l-a numit pe Victor Ponta prim-ministru.
Începând cu numirea lui Grăjdan, apărătorul lui Năstase, în fruntea
Inspectoratului de Stat în Construcţii, trecând prin desfiinţarea
Consiliului de Atestare, care i-a dat verdictul de plagiator, şi prin
discuţiile suspecte purtate cu procurorul Bălan, pe care dorea să-l
numească procuror general, prin ameninţările cu suspendarea formulate
tranşant de Dan Voiculescu şi până la suita de abuzuri legislative
menite să înlesnească demiterea rapidă a preşedintelui, comportamentul
liderilor USL a confirmat la literă toate avertismentele pe care Traian
Băsescu le-a dat privitor la dispreţul noii puteri faţă de instituţii,
faţă de statul de drept.
Nu lobby-ul lui Băsescu sau al Monicăi Macovei i-a convins pe
Barroso, Merkel şi Clinton că România are din nou probleme, ci
comportamentul fără scrupule al majorităţii parlamentare, care le-a
amintit tuturor de vremurile în care făceam anticameră la NATO şi UE
pentru că nu eram în stare să ne curăţăm justiţia şi administraţia de
magistraţi şi funcţionari aflaţi pe statul de plată al lui Voicu şi al
altora ca el. Vremuri în care Parlamentul devenise principalul bastion
de apărare a corupţilor.
Nu era nevoie să le sugereze nimeni să reflecteze la ce se va
întâmpla şi în alte privinţe după ce USL va pune mâna definitiv pe
putere. Pentru că ambasadorii lor au ochi să vadă, au ajuns singuri
să-şi pună întrebări precum: agresivitatea cu care au decupat din legi
pasajele care nu le convin nu se va manifesta şi împotriva instituţiilor
care vor îndrăzni să le bage la închisoare vreun coleg? Până unde vor
merge cu represaliile împotriva jurnaliştilor care îi întreabă de ce
dorm prea mult şi câţi bani primesc de la producătorii de alcool? Doar
până la intimidarea patronilor lor, sau şi mai departe?
Valul populist pe care l-au călărit pentru a lua puterea nu cumva îi
va face să revină asupra ţintelor de deficit bugetar şi a angajamentelor
asumate de Băsescu în privinţa pactului european de uniune fiscală?
Admiraţia ministrului de Externe faţă de Putin nu îl va face să fie
ezitant dacă apare vreo răscruce în proiectul scutului antirachetă?
Este evident ce răspunsuri anticipează cancelariile occidentale dacă
ne uităm la luările de poziţie, reci ca un sloi, ale liderilor europeni
şi americani. Când Merkel spune că este inacceptabil ce se întâmplă în
România, declaraţia ei vizează mult mai puţin soarta lui Băsescu şi mult
mai mult preocuparea pentru cine îi va urma acestuia.
"Inacceptabil" pentru toate ţările cărora nu le este indiferent ce se
întâmplă în România înseamnă ca locul lui Băsescu să fie luat de
politicieni care mint cu o seninătate vecină cu nebunia. Care la
Bruxelles spuneau că vor organiza referendumul în acord cu decizia
Curţii Constituţionale, iar când au ajuns pe aeroport au negat că ar fi
spus aşa ceva, deşi zeci de camere de luat vederi le înregistraseră
declaraţiile. Cărora nu le pasă ce legi interne sau tratate europene
încalcă dacă asta îi ajută să-şi elimine un inamic sau să-şi scape de
puşcărie mentorii şi finanţatorii.
"Inacceptabil" înseamnă ca vidul de putere care s-ar crea după
ieşirea din scenă, înainte de termen, a preşedintelui să fie umplut de
agenţii unei puteri străine care după ce pun umărul la destabilizarea
ţării spun public că americanii sunt de vină, că ei şi-au trimis un
general pentru a-şi scoate "vasalul" de la cârmă.
Nici în visele lor cele mai negre nu şi-au imaginat liderii USL că
reacţia partenerilor occidentali împotriva lor va fi atât de vehementă.
"Toată planeta îl urăşte pe Băsescu, de ce nu s-a tras cu artificii de
la Washington la Berlin în ziua suspendării, de ce nu suntem îmbrăţişaţi
ca nişte eroi? Chiar sunt orbi nemţii şi americanii, nu ştiu că o dată
cu demiterea lui Băsescu ţara va scăpa de Udrea, de Anastase, de Boagiu
şi de tot haremul său penal?"
Din păcate pentru cei ce gândesc în această cheie, ei nu înţeleg
logica elementară pe care o aplică europenii şi americanii atunci când
judecă evoluţia României din ultimii ani: câtă vreme, cu puţinul pe care
l-a făcut pentru justiţie, pentru tăierea cordonului ombilical dintre
instituţii şi partide, pentru serviciile de informaţii, pentru
respectarea angajamentelor faţă de partenerii strategici, Băsescu a
făcut mai mult decât toţi predecesorii săi la un loc, a spune că el este
răul cel mare reprezintă o mare minciună.
Şi câtă vreme sistemul centralizat de putere creat de Băsescu,
imperfect şi adesea imoral, are toate şansele să fie înlocuit cu un
sistem descentralizat de jaf instituţionalizat, necontrolat de nimeni,
perspectiva schimbării garniturii de conducere în România le dă fiori.
Marele jaf naţional post-1990 a fost posibil pentru că lanţul
complicităţilor traversa instituţiile de sus până jos, fără nici o
barieră. În anii de domnie a lui Ion Iliescu, de la preşedintele ţării
până la ultimii casieri de la FNI, Caritas, sau de la ciupercăria de
bănci populare de care s-a ales praful, toată lumea ştia că ia parte la o
mare escrocherie. Şi nimeni nu a vrut sau n-a putut să le împiedice.
Degeaba veneau informări de la SRI, degeaba avertiza Banca Naţională,
SISTEMUL a operat pe vremea preacinstitului Iliescu, pe orizontală şi pe
verticală, fără nici cea mai mică piedică.
Condamnarea lui Vîntu, a lui Năstase, destructurarea reţelei Voicu,
chiar dacă insuficiente, au fost posibile pentru că, pentru prima oară
după mulţi, foarte mulţi ani, mai multe componente ale SISTEMULUI au
fost destructurate de către instituţii care au fost lăsate să-şi facă
treaba, de multe ori chiar împotriva fostului partid de guvernământ. Şi
chiar dacă numeroase altele au rămas funcţionale, unele poate chiar cu
încuviinţarea lui Traian Băsescu, puterea de precedent cântăreşte enorm.
Libertatea pe care le-a dat-o multor şefi de instituţii de a-şi face
treaba după cum le dictează conştiinţa a început deja să viruseze esenţa
SISTEMULUI, care se baza pe promisiunea fermă făcută membrilor reţelei
că, indiferent ce se va întâmpla, li se garantează că vor scăpa de
puşcărie. În clipa în care fie un procuror, fie un judecător, fie un
ofiţer de informaţii scurtcircuitează într-un singur punct lanţul
complicităţilor, întreaga filieră este compromisă.
Este suficient? Nu. Dar doza de imprevizibil pe care o introdus-o
absenţa controlului total asupra justiţiei şi a instituţiilor de apărare
a legii în marile manevre mafiote le-a redus drastic eficienţa. Una e
să operezi la lumina zilei, fără teamă, şi alta este să o faci
clandestin, cu copoii pe urmă.
Iar asta se vede chiar şi în cea mai nouă afacere de corupţie pe care
USL i-o pune în cârcă lui Băsescu - reţeaua de evaziune fiscală prin
comerţul cu petrol, patronată de Sorin Blejnar, fostul şef al
Administraţiei Fiscale. Rezultatele obţinute până acum de anchetatori în
această anchetă nu ar fi fost posibile dacă SRI şi DNA nu s-ar fi
bucurat în ultimii ani de mai multă autonomie decât au avrut vreodată
aceste instituţii. Şefii acestor instituţii nu ar fi permis niciodată ca
Blejnar să fie vânat dacă relaţia lor cu preşedintele ar fi fost
similară cu cea pe care Timofte, Amărie şi alţi predecesori au avut-o cu
Ion Iliescu. Pe ce mă bazez?
Dacă ar fi fost aşa, jaful de zeci de miliarde de euro operat la
Compania Română de Petrol, aproape 20 de ani, până la privatizarea ei,
nu s-ar fi soldat cu nici un condamnat? Mai rău, cu nici o punere
oficială sub acuzare! Şefii ANAF din acei ani nu ştiau că mii de firme
de securişti şi politicieni iau benzină pe datorie şi uită să mai
plătească?! Ei nu primeau o cotă-parte? Şi atunci, de ce nu i-a vânat
SRI? Nu cumva pentru că şi SRI făcea, prin firmele sale acoperite,
acelaşi lucru?
Iar lui Iliescu de ce nu i s-a strigat: "Ieşi afară, javră
ordinară!"? Nu ştia de acest furt de proporţii epice? Nu ştia că banii
drenaţi dinspre buget înspre conturile elitei demente puteau fi folosiţi
la autostrăzi, şcoli, spitale, grădinţe, creşe, aziluri de bătrâni?! Nu
ştia că fiecare leu care nu ajunge la buget înseamnă un leu pe care
trebuie să-l împrumutăm din afară?
Nu ştia că SRI-ul ştie? Nu ştia că SRI ştie că el ştie că SRI-ul
ştie? De ce nici măcar unul dintre cei doi, Iliescu sau şeful SRI, nu a
lăsat procurorii şi judecătorii să pedepsească acest atentat la
siguranţa naţională? Pentru că ambii erau complici. Pentru că nici o
clipă vreuna dintre părţi nu s-a bucurat de autonomie instituţională
reală. Povestea cu separaţia puterilor în stat a fost în tot acest timp o
glumă sinistră. Creierul şi braţul nu pot exista ca două instituţii
autonome.
Şi dacă ameninţarea lui Ponta se adevereşte şi Băsescu va fi
condamnat pentru că a luat bani de la Blejnar, sentinţa împotriva sa va
fi dovada că Băsescu a făcut mai mult decât Iliescu pentru instituţiile
acestei ţări.
Faptul că SRI şi DNA au putut să-l lucreze în voie pe finanţatorul
preşedintelui ne-a adus, indiscutabil, mai aproape de domnia Legii.
Înseamnă că separaţia puterilor în stat chiar a început să funcţioneze
şi că ne-am mai îndepărtat cu un pas de dictatură. Înseamnă şi că există
premisele ca statul să-şi facă treaba şi de-acum încolo şi să vegheze
la respectarea legii şi de către viitorii guvernanţi, indiferent pe ce
poziţie ierarhică se află. Însă asta nu se va întâmpla decât dacă aceia
care îi vor urma lui Băsescu vor face aceeaşi alegere ca şi el: să
numească oameni adevăraţi în fruntea instituţiilor fundamentale, şi nu
nişte viermi fuduli.
Din păcate pentru România, şansa ca acest lucru să se întâmple este
aproape de zero câtă vreme locul lui Udrea a fost luat de Voiculescu şi
al lui Anastase de Dragnea. Pentru că ei, plus Ilie Sârbu şi Viorel
Hrebenciuc şi încă vreo câţiva baroni locali controlează numirile în
statul român pe care le fac şi le vor face partidele lor.
De aici şi o altă problemă a europenilor şi americanilor. Dacă
puterea reală este disipată printre baronii din eşalonul doi, cine va fi
partenerul lor de dialog real în România? Dacă Ponta una spune la
Bruxelles şi alta spune acasă, cum vor putea fi siguri că el este cel ce
ia deciziile, şi nu altcineva în numele lui?
Dacă Antonescu a desemnat ca ministru de Externe un admirator al lui
Putin şi îl are ca principal partener politic pe Dan Voiculescu, un
paria la Washington, cum vor fi siguri că este sincer când declară că
doreşte să întărească parteneriatul strategic cu SUA? Răspunsul: nu vor
fi siguri.
Fisura de neîncredere creată de asaltul USL asupra statului de drept,
despre care a vorbit deja preşedintele Comisiei Europene în discursul
său de prezentare a raportului privind Mecanismul de Cooperare şi
Verificare, va avea nevoie de mulţi ani pentru a fi reparată. Pentru că
ea are şi o altă dimensiune decât cea prezentată public.
Mai mult decât Ponta şi Antonescu, pericolul pentru destinul
occidental al ţării îl reprezintă oamenii care îi dirijează pe cei doi.
Ei vor continua să rămână foarte influenţi şi dacă unul sau ambii lideri
ai USL vor fi sacrificaţi pentru golăniile pe care le fac în numele
lor. Vor continua să rămână o ameninţare majoră chiar şi dacă Traian
Băsescu va fi reconfirmat în funcţie. Acesta este frontul cel mai
important, pe care va trebui să câştigăm mult mai multe bătălii, în anii
ce vin, până ce vom putea fi siguri că România nu va mai întoarce
niciodată spatele celor ce îi vor binele.
AUTOR DAN CRISTIAN TURTURICA
SURSA ROMANIA LIBERA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu