luni, 23 mai 2011

EVZ : INTERVIU CU ION CRISTOIU

EVZ: Corneliu Vadim Tudor a spus că declaraţiile au fost făcute "în glumă". E un mod de a-şi cere iertare?
Ion Cristoiu:
Nu, deoarece în "Tricolorul", ziarul pe care îl conduce, a scris, săptămâna trecută, imediat după şedinţa de judecată,  o notă nesemnată, care e a lui, în care reiterează acuzaţia că aş fi fost turnător la Securitate, nu de turnător al lui. Eu am prezentat în instanţă dovada zdrobitoare, aceea că, în arhivele CNSAS şi ale SRI-ului, nu există nicio probă că eu aş fi colaborat cu Securitatea.

Dacă n-ar fi scris în "Tricolorul" a doua zi, l-aţi fi iertat?

Aş fi retras acţiunea, ca şi în cazul lui Radu Moraru, dacă recunoştea în instanţă că a greşit. Invocă memoria sa infailibilă, dar nu mai ţine minte nimic din perioada respectivă. I-am adus documentul care demonstrează că îl înşeală memoria.

Care credeţi că este adevărata miză a acestei acuzaţii făcute de Corneliu Vadim Tudor?

Foarte important este că Vadim Tudor nu are dosar de urmărire informativă. Sunt mai multe note în care apare numele lui intr-un dosar de urmărire a lui Eugen Barbu. Dumnealui nu a găsit o notă în care o sursă, nu un informator, o sursă "Coroiu" susţinea că Vadim Tudor s-a prezentat la redacţia "Scânteia Tineretului" cu un grupaj de versuri. Iar sursa respectivă, "Coroiu", i-ar fi reţinut doar o poezie pe care urma să o publice şi acelaşi personaj susţinea că Vadim Tudor era necăjit că volumul său intitulat "Idealuri", dedicat tovarăşului Ceauşescu, n-a primit răsplata dorită. Însă s-a mulţumit că primarul Constantin Olteanu i-a dat o vilă pentru asta. Nota este din dosarul "Presă şi Propagandă".

În acestă situaţie, Corneliu Vadim Tudor trebuia să meargă la CNSAS şi să facă o cerere ca să afle cine era sursa Coroiu. El s-a dus repede la "Naşul": la vremea respectivă era supărat pe mine pentru că-l critic pe Traian Băsescu. La emisiune se vedea această teză: "Iată cine-l critică pe Traian Băsescu, un om care a turnat la Securitate". Între timp şi-a schimbat poziţia faţă de preşedinte

În ce relaţii eraţi cu Vadim Tudor în acea perioadă?
Corneliu Vadim Tudor era un scriitor oficial şi aducea de obicei redactorului şef, nu mie, nişte texte despre Ceauşescu, Elena Ceauşescu, reportaje despre Scorniceşti. Nu eram în asemenea relaţii în care să stăm de vorbă între patru ochi.

Nu aţi vorbit niciodată cu el?
Nu, erau momente în care venea şi întreba dacă trebuie să corecteze textele respective. Ceea ce este interesant este că o parte din notele respective spun că eu, Ion Cristoiu, mă abăteam de la politica partidului şi chiar ofiţerul de securitate propunea o informare către partid ca să mă dea afară. În aceste note eram acuzat că nu sunt patriot, că nu cultiv literatura patriotică.

Spuneaţi că prin natura funcţiei de şef al publicaţiei eraţi obligat să staţi de vorbă cu ofiţerul de securitate.
Da, nu numai cu mine, ci cu toată redacţia, pe baza legitimaţiei pe care o avea.

Cum decurgeau discuţiile?
În dosarul de urmărire al lui Stelian Tănase există o notă în care se spune că ofiţerul i-a cerut socoteală lui Ion Cristoiu pentru că a publicat o proză de Stelian Tănase. Intervenţiile erau oficiale cu întrebări de genul "de ce publică ăla". L-a acuzat şi pe Alex Ştefănescu că are un roman în care critică politica partidului şi i-am explicat tovarăşei ofiţer că Alex Ştefănescu nu scrie proză.

Liderul PRM a uitat ce i s-a publicat La un moment dat aţi declarat că nu-l veţi da în judecată pe CVT, deoarece procesul ar putea dura ani întregi, timp în care vă puteţi împăca cu domnia sa. De ce v-aţi răzgândit?
Atunci, deşi era o calomnie, am pus totul pe seama unei probleme de memorie a lui Corneliu Vadim Tudor: oricine se poate înşela, nimeni nu mai ţine minte ce s-a întâmplat acum 30 de ani. El, de exemplu, întrebat de mine în instanţă dacă poezia aia i s-a publicat vreodată, a spus că nu mai ţine minte, că are memorie selectivă. Acuma ţine minte că s-a întâlnit cu mine şi mi-a dat respectivele poezii, dar nu ţine minte dacă i-a apărut sau nu. Orice scriitor ţine minte ce i-a apărut, ce nu i-a apărut publicat. Mai ales că era vorba de o poezie de dragoste. Ea nu a apărut niciodată în supliment.

Un om care continuă în felul ăsta înseamnă că urmăreşte un scop. Cred că vrea să arate opiniei publice ce hăituit era el de Securitate prin intermediul lui Ion Cristoiu. Este o situaţie ridicolă.

Credeţi că, într-un final, îşi va cere scuze?
Nu, pentru că a şi publicat a doua zi acele acuze la adresa mea. De 20 de ani a contat pe intimidare justiţiei, ca şi în acest caz. Corneliu Vadim a început să invoce statutul său de europarlamentar, de politician, a început să întrebe ce caută acolo, aşa face la toate instanţele. Aşa se explică, deşi sunt tone de calomnii, de la Emil Constantinescu, cu Rona Hartner, până la Andrei Pleşu, nu i s-a întâmplat nimic, dacă a fost dat în judecată, procesul a rămas în coadă de peşte.

Nu s-ar fi comportat aşa dacă el ar fi simţit severitatea justiţiei, care e valabilă pentru alţii, inclusiv pentru mine, pedepsit să plătesc 700 de milioane. Si nici măcar nu am făcut afirmaţii atât de grave ca în cazul lui şi nici nu mi s-a dat posbilitatea să-mi cer scuze în ultimă instanţă. El beneficiază de un statut special în România ultimilor 20 de ani, poate să insulte, să scrie orice şi să nu i se întâmplă nimic.

Corneliu Vadim Tudor a căpătat, după Revoluţie, acea imagine de "poet de curte". Cum vedeaţi atunci statutul său?
A scris un volum, "Idealuri", dedicat lui Nicolae şi Elena Ceauşescu. N-am ce să-i reproşez, fiecare scrie ce vrea, iar în "Supliment" a publicat articole şi poezii omagiale. Vă daţi seama că nu puteam să împiedic publicarea acestora la acea vreme. Împreună cu Eugen Barbu şi alţii, alcătuiau o grupare care îi ţinea în şah pe cei care încercau cât de cât să scrie liber. Nu e doar părerea mea, ci a scriitorilor din perioada respectivă care spun acest lucru.

Cum apreciaţi evoluţia procesului împotriva lui Vadim Tudor?
A trecut atât de mult pentru că CNSAS a trebuit să răscolească prin arhivă pentru a da răspunsul. Eu cred că nu se va lungi. Am invocat paguba morală, că aceast "Coroiu" mai dă note, mai există. Profitând de această informaţie, nu a susţinut că eu l-am turnat, ci că eu sunt sursa "Coroiu". E o informaţie destul de gravă, întrucât sursa respectivă mai dă informaţii şi cu privire la alţi oameni, cu care eu nu aveam niciun fel de relaţie. Aştept o hotărâre, pentru că singura care poate lua o decizie, care poate să-l şi liniştească, este instanţa .

Când credeţi că se va finaliza?

El nu se linişteşte nici măcar în această perioadă. Şi eu am avut procese intentate împotriva mea, am fost destul de prudent pentru că putea să se considere circumstanţă agravantă. Dacă el vine a doua zi şi continuă acuzaţia... Îi ofer posibilitatea să se scuze în instanţă, nici măcar în public sau să-mi dea vreo sumă de bani. Înseamnă că vrea să plătească suma de bani ca să scrie în continuare, nu pot să-mi dau seama ce urmăreşte Corneliu Vadim Tudor.

Şi ce îi cereţi în noul proces?

Într-unul îi cer 50.000 de lei, iar în celălalt 10.000 de lei. Toţi jurnaliştii din România sunt prudenţi, pentru că există acest proces de pagube morale, unde trebuie să aduci dovezi şi poţi să-l pierzi. Eu am pierdut două şi am plătit aproape 700 de milioane de lei. Corneliu Vadim Tudor, de 20 de ani, născoceşte tot felul de nebunii, nu doar despre mine, despre toţi politicienii, adversarii lui... Si, cu toate acestea, nu i se întâmplă nimic. Oricine ar fi, jurnalist, politician, şef al statului, înainte de a scrie ceva trebuie să se mai gândească.

Mai are opţiunea de a-şi cere scuze?

Nu, de data aceasta nu, pentru că e vorba de rea intenţie. Putea să-şi ceară. Nici în procesul pe care i l-am intentat în 2008 nu mai are posibilitatea, pentru că eu nu mai pot să-l continui. E clar că nu vrea să-şi ceară scuze.
SURSA www.evz.ro

Niciun comentariu: