Deja
către sfârşitul lui ianuarie 1918, teritoriul Basarabiei era aproape
complet curăţat de plaga bolşevică. Armata română disciplinată,
motivată, dornică de revanşă, a reuşit cu preţul unor lupte grele să
cureţe întreg teritoriul până la Nistru, obligând bandele ruseşti să
fugă dincolo de râu, aducând liniştea şi pacea atât de necesară
populaţiei basarabene greu încercate. Nu mai erau bande de soldaţi care
jefuiau, violau, incendiau şi omorau totul în calea lor. În locul lor
veniseră soldaţii români care aveau ordine stricte să nu se amestece în
disputele politice. Au fost primiţi prin sate cu pâine şi sare, au fost
invitaţi pe la cumetrii sau nunţi, ofiţerii români au năşit cupluri sau
copii basarabeni, şi pretutindeni s-au comportat cu onoare, făcând
cinste armatei române. Ţăranii basarabeni erau lămuriţi acum, nu le mai
trebuiau demonstraţii, se înţelegeau perfect în limba română cu aceşti
soldaţi despre care lise spunea că sunt moşieri. De fapt, în discuţiile,
şezătorile la care au participat în comun, a fost limpede pentru toată
lumea că sunt acelaşi popor, spre deosebire de stăpânii ruşi de până
atunci care nici nu vorbeau limba lor, ba mai mult, îi tratau cu dispreţ
ca şi pe un popor inferior.
Despre cultura românilor
În
această idee trebuie menţionate scrierile autorilor ruşi care permanent
încercau să acrediteze ideea conform căreia moldovenii, şi prin
extensie românii, sunt un popor inferior care au avut norocul să fie „civilizaţi",
prin cucerire bineînţeles, de cultura superioară a poporului rus. Aici
sunt mari semne de întrebare. În primul rând, nu cred că mujicul rus de
rând era cultural superior ţăranului basarabean sau român, ba
dimpotrivă. De sute de ani cercetătorii continuă să descopere noi şi noi
comori artistice din sufletul ţăranului român, nu degeaba folclorul
nostru este poate unic în lume. „Veşnicia s-a născut la sat"
spunea Lucian Blaga, şi avea mare dreptate. Iar noi încă tot mai
descoperim bucăţi din această veşnicie, din acest patrimoniu unic şi
nepieritor al poporului român. Toţi marii autori, scriitori, compozitori
români, şi-au extras inspiraţia de la rădăcini, din arborele imens al
creaţiei populare, care încă este departe de a-şi fi epuizat tainele.
Folclorul nostru este unic în lume la fel ca şi poporul român, „o enigmă şi un miracol", după cum spunea istoricul Gheorghe Brătianu, ucis de comunişti în închisoarea de la Sighet în 1953.
Marii
noştri savanţi, Mircea Eliade, cel mai mare istoric al religiilor,
marii noştri filozofi, mândria universităţilor din lume, Eugen Ionesco,
Cioran şi mulţi alţii, şi-au extras seva din acest arbore al culturii
populare, atât de vie şi atât de necunoscută chiar şi astăzi. Să mai
spunem că riturile noastre de sărbători încă sunt enigme pentru
cercetători din întreaga lume? Că DOINA, acest cuvânt sfânt pentru orice
român, nu are echivalent în nicio limbă a pământului?
Grecii
au un folclor populat de zei, grecii sunt unul dintre cele mai vechi
popoare din Europa, cu o civilizaţie înfloritoare. Legendele Olimpului
au fost şi sunt studiate în întreaga lume. Spre deosebire de ei, românii
au un folclor poate mai bogat, populat de eroi. Sunt eroi care luptă
pentru biruinţa binelui, printre personaje fantastice care ar putea să
facă să pălească clişeele preluate cu elfi, dragoni, orci sau alte
închipuiri mitologice. Noi îi avem pe Făt Frumos, Ileana Cosânzeana,
Greuceanu, Harap Alb şi mulţi alţii. Folclorul nostru este populat cu
balauri, iele, vrăjitoare, pitici, spâni, dar şi cu personaje din
creştinătatea timpurie, ca şi Sfânta Vineri. Nu prea ştiu să fi dat ceva
comparativ cultura populară rusă, chiar şi în materie de legende şi
balade cred că le suntem superiori.
Tot timpul
ruşii, în cursul expansiunii lor şi-au motivat tendinţele cum au putut
mai bine, sub semnul eliberării creştinilor de sub jugul păgân, apoi
când au cotropit creştini, în numele ortodoxiei, când au ajuns să
cotropească popoare ortodoxe, în numele civilizării lor de către cultura
rusească superioară. A apărut comunismul, un alt pretext spre
expansiune, în numele „eliberării" proletariatului mondial.
După căderea comunismului, este coaptă ideea panslavistă. În momentul în
care Rusia a cotropit teritorii poloneze sau româneşti, ideea
civilizatoare a ocupaţiei nu prea a stat în picioare, deoarece atât
nobilii polonezi, cât şi boierii români aveau un nivel cultural net
superior nobilimii ruse. Acesta este unul dintre motivele tendinţei
continue de rusificare a elitelor, iar mai apoi, în timpul comunismului,
când s-a văzut că această politică nu dă rezultate, pur şi simplu de
masacrare a acestor elite. Preoţi, învăţători, cărturari, intelectuali,
toţi cei ce aveau rolul de a lumina poporul, inclusiv ţărani înstăriţi
au fost exterminaţi. Katyn, Gulag, cuvinte devenite comune acum.
De
ce nu au reuşit ruşii, cu aşa zisa lor civilizaţie superioară faţă de
cea a basarabenilor, să asimileze populaţia basarabeană, inferioară
cultural cum ziceau ei comparând-o cu cea a samoazilor? Mai mult, erau
învăţaţi ruşi care susţineau că limba moldovenească, respectiv cea
română, nu are mai mult de 200 de cuvinte! Atunci, de ce nu au fost
asimilaţi basarabenii de marea cultură rusă în mai mult de o sută de ani
de stăpânire crudă, la fel cum au făcut cu alte popoare siberiene,
printre care şi cel mai sus menţionat, al samoazilor, despre care nimeni
nu a mai auzit nimic?
Răspunsul este simplu. O
civilizaţie poate fi asimilată doar de o alta superioară, la fel cum
românii i-au asimilat pe migratorii care s-au stabilit aici, fie că
vorbim de rămăşiţele cumanilor sau ale slavilor. O civilizaţie
inferioară nu poate asimila una superioară, o poate doar extermina. Iar
românii, ca şi polonezii, erau cultural superiori ruşilor, aşa se
explică rezistenţa lor constantă. Un singur exemplu. La începutul
secolului XX, în Imperiul Rus funcţionau nouă universităţi (Petersburg,
Moscova, Kiev, Kazani, Odessa, Harkov, Varşovia, Tartu, Tomsk) dintre
care patru erau înfiinţate de români.
Unirea
Dar
românii basarabeni erau deja lămuriţi de ascendenţa şi apartenenţa lor
la începutul lui 1918. Proclamarea independenţei faţă de Rusia a venit
firesc, prin actul Sfatului Ţării de la 24 ianuarie 1918, o dată cu
rezonanţă istorică în inima tuturor românilor. Era logic şi firesc,
Basarabia nu mai avea frontieră comună cu Rusia în urma faptului că
Ucraina se declarase deja independentă. La 16 martie 1918, apare a doua
pretenţie a Ucrainei faţă de Basarabia (prima, din vara lui 1917, a fost
respinsă de adunările moldovene cu indignare) a premierului ucrainean
Golubovici. Deputaţii din Sfatul Ţării o resping şi pe aceasta, se poate
ca această pretenţie directă să fi grăbit actul de la 27 martie 1918.
Între
timp, guvernul român condus de generalul Averescu începe negocieri cu
Rumcerodul de la Odessa prin intermediul colonelului Boyle. Scopul
principal al lui Averescu era fără îndoială eliberarea românilor
arestaţi de bolşevici la Odessa. Vorbim aici de oficiali înalţi,
inclusiv de generalul Coandă, fostul ataşat român la curtea ţarului pe
timpul războiului. Se schimbă o serie de propuneri, printre care
bolşevicii cer evacuarea de către români a Basarabiei, în etape, şi
lăsarea doar a unei garnizoane de 10 000 de oameni pentru paza
depozitelor şi căilor de transport. Deşi au fost unele acorduri în faza
iniţială pe timpul negocierilor, până la urmă tratativele au picat odată
cu ocuparea Odessei de către austro-germani. Delegaţiile române între
timp au fost eliberate. Aceste negocieri au fost folosite ulterior de
către istoriografii sovietici pentru a demonstra „ocuparea samavolnică"
a Basarabiei de către România. Este un fals, au fost negocieri pe mai
multe paliere, inclusiv eliberarea ostaticilor români, regimul de
transport şi multe altele. Sunt mai multe aspecte care în mod sigur
Averescu le-ar fi urmărit. Odată, dorea să-i liniştească pe Aliaţi că
armata română nu-şi împrăştie forţele şi va păstra pe linia frontului
suficiente trupe contra germanilor, mai ales după ce ruşii nu mai
contau pe frontul românesc, ba dimpotrivă, eram nevoiţi să luptăm şi
împotriva lor. Apoi, ţinând cont că eram siliţi să pornim negocierile de
pace cu Germania şi Austro-Ungaria deoarece şi ruşii făceau la fel,
Averescu nu dorea să dea de înţeles că ar accepta Basarabia ca şi o
compensaţie pentru o eventuală pierdere a Dobrogei către bulgari la
tratativele de pace. Indiferent, după alungarea Rumcerodului din Odessa
de către austro-germani, negocierile deveneau caduce, la fel cum s-a
întâmplat şi cu pacea de la Buftea-Bucureşti după înfrângerea
Austro-Ungariei şi Germaniei.
Timpul se grăbea,
evenimentele se succedau cu repeziciune. Ofensiva austro-germană în
Ucraina care a ajuns până la Odessa ne-a făcut să fim total înconjuraţi
de Puterile Centrale, ce a mai rămas din România şi Basarabia, două
insule înconjurate de inamici, dar menite să devină una singură. Încă de
la începutul anului zemstvele (adunările de reprezentanţi) din diferite
părţi ale Basarabiei trimiteau Sfatului Ţării telegrame cu rezoluţii în
care se cerea unirea cu ţara mamă România. La 27 martie 1918, în
şedinţa Sfatului Ţării, acesta a decis cu 86 de voturi pentru şi 3
împotrivă (Balmez Ştefan, bulgar, Osmolovski Arkadie şi Starenki Mihail,
ucraineni), 36 abţineri şi 13 absenţi, unirea Basarabiei cu România.
Idealul spre care năzuiseră generații de patrioți mai bine de o sută de
ani a devenit realitate prin vot, în mod democratic, în ziua de 27
martie 1918.
"În numele poporului
Basarabiei, Sfatul Ţării declară: Republica Democratică Moldovenească
(Basarabia) în hotarele ei dintre Prut, Nistru, Dunăre, Marea Neagră şi
vechile graniţe cu Austria, ruptă de Rusia acum o sută şi mai bine de
ani, din trupul vechii Moldove. În puterea dreptului istoric şi
dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele singure să-şi
hotărască soarta lor de azi înainte şi pentru totdeauna se uneşte cu
mama ei România.
Trăiască unirea Basarabiei cu România de-a pururi şi totdeauna!
Preşedintele Sfatului Ţării, Ion Inculeţ
Vice-preşedinte, Pantelimon Halippa
Secretarul Sfatului Ţării I. Buzdugan"
Recunoașterea Unirii
Rusia
bolșevică, la fel cum ar fi făcut și Rusia țaristă, nu s-a împăcat
niciodată cu pierderea Basarabiei, ci a încercat prin orice mijloace să o
recupereze. Pentru început, a confiscat tezaurul României depus la
Petersburg cu garanția Aliaților, pentru a nu fi însușit de germani în
cazul în care aceștia ar fi ocupat nordul Moldovei. Această sechestrare
nerezolvată nici până astăzi reprezintă un act de brigandaj, de tâlhărie
internațională. Spre comparație, în 1939, Polonia este atacată și
ocupată din două părți, de Germania lui Hitler și U.R.S.S.-ul lui
Stalin. O parte din populație, chiar și din armata înfrântă, guvernul și
alți ofciali se refugiază în România. Oficialitățile vor pleca mai
departe, către Marea Britanie, dar o mare parte dintre civili vor rămâne
în România până la sfârșitul războiului. Odată cu guvernul, prin
România a trecut și o mare parte din tezaurul polonez. Oficialitățile
române au avut grijă să nu se întâmple nimic pe timpul transportului,
astfel că tezaurul polonez a fost îmbarcat la Constanța și expediat cu
bine în Anglia, cu concursul generos al oficialităților române.
În
1918, bolșevicii fac mai mult decât confiscă tezaurul, dar la intrarea
trupelor române în Basarabia îl arestează pe ministrul Diamandi la
Petrograd, dar acesta este eliberat la intervenția insistentă a
celorlalți ambasadori aliați. Bolșevicii nu mai respectau nici
imunitatea diplomatică a ambasadorilor. Radiograma lui Troțky anunță
confiscarea tezaurului, ruperea relațiilor cu România și expulzarea
diplomaților, când de fapt ei au fost arestați, la fel cum s-a întâmplat
cu generalul Coandă și ai lui la Odessa. La 1 mai, Lenin ne va da
ultimatum, ca în trei zile să evacuăm Basarabia și Bucovina (pe care nu o
stăpâniseră niciodată).
La Conferința de Pace de
la Paris, rușii, de fapt reprezentanții vechii Rusii, ai țarismului,
deoarece bolșevicii nu erau recunoscuți ca reprezentanți legitimi ai
Rusiei, au încercat să conteste prin toate mijloacele valabilitatea
unirii, dar fără succes. De aici se vede convergența de păreri și
aspirații internaționale ale țarismului și comunismului, ambele
înclinate spre expansiune și dominație regională, chiar globală, prin
intermediul ideologiei, în cel din urmă caz.
La
Paris, rușii albgardiști au încercat fără succes să acrediteze ideea
anexării Basarabiei de către România, jugul sub care zăcea poporul
basarabean sub ocupația românească și multe altele. Au adus chiar și
câțiva "țărani basarabeni", dovediți ulterior ca ucraineni,
care să se plângă de ocupația românească. Acești ruși îi aveau în frunte
pe A.N. Krupenski (dintr-o familie de polonezi moldovenizați în secolul
XVII, apoi rusificați în secolul XIX, fost mareșal provincial al
nobilimii din Basarabia până în 1918), pe A.K. Schmidt (evreu de origine
germană, fost primar al Chișinăului) și pe Vladimir N. Țiganco (rus,
fost conducător al fracțiunii țărănești din Sfatul Țării, s-a abținut de
la votarea unirii). Lor li s-a opus delegația basarabeană, pe lângă
delegația românească la negocieri. Această delegație basarabeană,
formată din Ion Pelivan, Ion Codreanu, Sergiu Victor Cujbă (scriitor
cunoscut mai mult sub pseudonimul Ștefan Basarabescu) și Emanoil
Catelli. Ei au demonstrat românitatea Basarabiei și au demontat
propaganda rusă prin conferințe, articole de presă, editarea de broșuri,
discuții cu factorii responsabili ai Aliaților, care, în final, au
recunoscut unirea Basarabiei cu România.
Bolșevicii
nu au recunoscut noile granițe ale României Mari, dar acestea au fost
recunoscute de aliați. Nu au recunoscut unirea Basarabiei, deși la 1920,
în preajma și timpul războiului sovieto-polonez, când aveau nevoie de
neutralitatea României erau gata să o facă, doar pentru această
neutralitate. Ar fi sacrificat Basarabia pentru asta, dar de fapt nu
este așa. Românii care au participat la luptele din Siberia în cursul
războiului civil dintre albi și roșii spuneau că încheiau acorduri de
încetare a focului cu bolșevicii, pentru ca a doua zi să fie atacați de
aceștia spunând că nu recunosc nicio înțelegere cu burjuii. La fel au
procedat rușii și mai aproape de zilele noastre, în anii 90, în timpul
conflictelor din Georgia și Transnistria.
U.R.S.S. a
recunoscut granițele țărilor baltice, ale Poloniei și ale Finlandei. Au
împiedicat-o cu ceva aceste tratate să le ocupe, pe unele total, pe
unele parțial, începând cu 1939? L-a împiedicat pe Stalin să ia
teritorii pe care rușii nu le-au stăpânit niciodată, cum ar fi Rutenia
subcarpatică, Bucovia de nord sau ținutul Herța? Pe Stalin, care spunea
că tratatele nu valoarează nici măcar cât bucata de hârtie pe care sunt
scrise? În concluzie, chiar dacă U.R.S.S. și Stalin ar fi recunoscut
unirea Basarabiei și granițele României Mari, asta nu i-ar fi împiedicat
să le cotropească atunci când momentul le-ar fi fost favorabil. Și asta
indiferent dacă este vorba de Stalin, Brejnev sau Gorbaciov, dacă este
vorba de U.R.S.S., Rusia țaristă sau cea postcomunistă. Ce dovadă mai
bună decât faptul că Rusia nu lasă nici astăzi Republica Moldova pe
drumul ei, ba mai mult și-a pus și trupele într-o regiune smulsă din
teritoriul recunoscut de O.N.U.?
Rusia nu s-a
mulțumit cu nerecunoașterea unirii, ci a încercat să o reocupe prin
forță, în același timp în care făcea același lucru de-a lungul fostului
imperiu al țarilor: Siberia, Ucraina, Georgia, Armenia și multe altele.
Atunci, de ce nu și Basarabia?
Dar ambițiile
sovietice erau mai mari. Cu ajutorul bolșevicilor unguri, urmăreau
întreaga Europă centrală. Un atac masiv, concomitent, din două părți, de
la est prin Basarabia de către bolșevicii ruși, și de la vest, prin
Transilvania, de bolșevicii unguri, ar fi avut drept rezultat
dezmembrarea României, noua graniță între bolșevicii unguri și cei ruși
devenind Carpații Orientali. Schimbul de telegrame între Lenin și Bela
Kuhn este edificator, dar românii vor rezolva problema bolșevismului
maghiar prin războiul din 1919 ocupând Budapesta (vezi Războiul româno-ungar de la 1919 din Apuseni pe Tisa și cele două următoare).
Atacuri bolșevice după unire
Frontul
de est a rămas problematic după desființarea Ungariei bolșevice de
trupele române, aici luptele și provocările vor continua fără încetare.
Voi da numai câteva exemple.
Noaptea de 6 spre 7
ianuarie 1919, județul Hotin, 83 de soldați bolșevici înarmați trec
Nistrul, împart arme populației rusofone și îndeamnă la răscoală, în
zona localșității Atachi. Coducătorii sunt Liscun și Tocan. Noi treceri
de trupe și de arme fac să se extindă mișcarea antiromânească și la
Bârnova, Romancăuți, Ocnița (Lipnic), sub conducerea unui anume
Maievski. Regimentul 40 Călugăreni, regimentul 35 Matei Basarab și un
batalion condus de ofițerul Lascăr intervin. Luptele durează mai multe
zile, bolșevicii fiind aruncați peste Nistru. În aceste lupte cade
generalul Stan Poetaș, eroul de la Topraisar, Neajlov și Mărășești.
Ulterior i s-a ridicat o statuie la Atachi, dispărută după 1940.
După
câteva zile, un nou atac prin surprindere asupra Hotinului. Bolșevicii,
trecuți peste Nistru, îmbrăcați ca și oamenii locului, surprind
pichetele de grăniceri. Soldații români schingiuți, mutilați, cu limbile
tăiate și ochii scoși sunt spânzurați de copacii înghețați. Șeful
siguranței din Hotin a fost aruncat în puțul fortăreței. Armata română
condusă de generalul Davidoglu intervine și aruncă bolșevicii care au
scăpat înapoi dincolo de Nistru.
Tactica
bolșevicilor se diversifică, îmbinând activitatea subversivă, atacurile
armate cu presiunile internaționale. Permanent, în Basarabia, Siguranța
statului descoperea și aresta nuclee teroriste care depozitau arme și
împărțeau materiale de propagandă bolșevică. După calculul ministrului
de interne Gheorghe Tătărăscu, în perioada 1919 - 1924 au fost
descoperite 118 filiale teroriste și efectuate 3 002 de arestări. Odată
la câteva zile se producea câte un incident în care erau implicați
agenții bolșevici, așa cum a fost de exemplu aruncarea în aer la 10
decembrie 1922 a clădirii siguranței din Tighina. În rest acești agenți
asasinau, aruncau în aer poduri și alte obiective, jefuiau, provocau
deraieri de trenuri, atacau pichete de grăniceri sau patrule românești.
Ciocnirile la graniță cu teroriștii ce încercau să treacă Nistrul
deveniseră ceva obișnuit. În grupuri de 15 - 30, uneori mai mulți,
treceau înarmați cu pistoale, grenade, explozivi, chiar cu mitraliere.
Deseori se dădeau adevărate lupte de durată variabilă, până la câteva
zile, între grănicerii, jandarmii români sau chiar unități ale armatei
cu aceste bande. Un exemplu al unei astfel de lupte a fost publicat în
ziarul Timpul (Atacuri bolșevice după unire) sub forma raportului
prefectului județului Cetatea Albă referitor la atacul bolșevic din 6 - 7
octombrie 1921.
Cea mai spectaculoasă acțiune
teroristă bolșevică a fost plasarea unei bombe în Senatul României la 8
decembrie 1920. Bomba, plasată cu o seară înainte între scaunul
prezidențial și cel al principelui moștenitor a explodat la ora 14.30
înaintea începerii ședinței, mai devreme decât era programat, și a ucis
pe episcopul greco-catolic de Oradea Demetru Radu, pe ministrul
justiției Dimitrie Greceanu și pe senatorul Spirea Gheorghiu, ultimii
doi câteva zile mai târziu în urma rănilor. Șeful anarhiștilor bolșevici
care au pus bomba era Max Goldstein, care încercase în luna precedentă
asasinarea lui Constantin Argetoianu, unul dintre cei mai anticomuniști
politicieni români ai vremii, dar atentatul a eșuat, sărind în aer doar o
parte a vagonului cu care se deplasa Argetoianu. Max Goldstein a fost
arestat și a murit de pneumonie la închisoarea Doftana în 1924.
Tatar Bunar
O
altă acțiune de referință a bolșevicilor în Basarabia a fost tentativa
de organizare a unei răscoale la Tatar Bunar, în sudul Basarabiei, în
1924, cea mai mare acțiune subversivă bolșevică.
Inițial,
bolșevicii au tatonat terenul, mai întâi în reginea de nord, care avea
avantajul pentru ei că era populată în parte cu ucraineni. În noaptea de
3 spre 4 iunie 1924, o barcă sprijinită de soldații bolșevici din
stânga Nistrului a trecut la Lopatna, atacând postul de grăniceri români
cu 15 grenade și peste 400 gloanțe trase din stânga Nistrului.
Atacatorii au fost respinși. La 13 august 1924, un detașament de 150 de
călăreți sovietici, deci Armata Roșie, trece Nistrul la 30 kilometri de
Hotin și jefuiește satul Ianouți. Sunt respinși după o luptă cu
cavaleria română.
Se tatonează și în sud, la
Limanul Nistrului, la sfârșitul lunii iulie, trei tentative respinse de
grănicerii români. Până la urmă se decide asupra sudului, datorită
amestecului etnic considerat favorabil de conducerea sovietică. În
secret sunt transportate arme și muniții pe mare sau pe lacul Sărățica
și sunt depozitate în ascunzători, mai ales în zona localității Tatar
Bunar. Acțiunea trebuia coordonată cu una din nord, dar la 1 septembrie
1924 este descoperită de Siguranță o organizație teroristă la
Chelmenenț, în județul Hotin. După o luptă aprigă, teroriștii sunt
arestați și este descoperită o mare cantitate de armament, această
acțiune anihilând acțiunea bolșevică din nord.
Conducătorii
acțiunii subversive de la Tatar Bunar au fost Andrei Kliușnikov
(cunoscut sub pseudonimul Ninin, rus născut în gubernia Reazan, fost
sanitar pe frontul moldovean, apoi conducător al mișcării bolșevice din
sudul Basarabiei în 1917-1918), Iustin Batiscev (pseudonim Almazov),
Alexandru Dobrovolski (Gromov), Simion Koba (Krasnâi), Statstenco (rus
din Ucraina), Barbalat (evreu) și Kolțov (rus).
Acțiunea
a început la 11 septembrie 1924. O bandă înarmată condusă de Kolțov a
ocupat satul Nicolaevna, 30 km de Cetatea Albă. Au fost uciși primarul,
soția lui, un țăran și doi jandarmi. Au început jafurile și
distrugerile. Nenin a ocupat Tatar Bunarul, un târg de vreo 10 000 de
locuitori și localitățile împrejmuitoare, și a anunțat că Rusia a pornit
războiul împotriva României și el este aici să pornească revoluția. A
împărțit arme populației rusești și lipovene, silindu-i să ia parte la
revoltă. Unii au luat parte de bunăvoie, alții siliți. Au fost tăiate
firele de telefon și telegraf, pentru a izola localitatea și s-au dispus
patrule pentru ca nimeni să nu poată fugi. Cruzimea a fost fără
margini, sediul primăriei a fost incendiat pentru a carboniza cadavrele.
Au fost jefuiți comercianții, mărfurile, banii și mijloacele de
transport au fost "rechiziționate". Postul de jandarmi a fost
atacat de un grup de bandiți conduși de Grigorie Cernenco, comandantul
și doi jandarmi fiind uciși. Nenin a răspândit vestea că urmează să
sosească două regimente de cavalerie sovietice, dinspre Tighina și
Cetatea Albă.
Un grup de teroriști este trimis la
Acmanghit, dar șeful postului de jandarmi a reușit să fugă la Sărata, de
unde a adunat 40 de civili voluntari și împreună cu ei a pornit
împotriva teroriștilor. I-a blocat câteva ore până la sosirea a două
companii de soldați români însoțiți de țărani voluntari. În lupta de la
Acmanghit, Kolțov a fost ucis.
Armata română și
teroriștii s-au confruntat la Tatar Bunar la 17 septembrie 1924. Când
rândurile teroriștilor s-au mai rărit, Nenin a dat ordin de retragere
spre Nerusai, apoi în dimineața următoare spre Galilești, de unde să
ajungă la Vâlcov, pe Dunăre. Un detașament de soldați români i-a
încercuit și a capturat 120 dintre ei. Nenin și Batișcev s-au ascuns
într-un câmp de porumb, iar în timp ce Nenin dormea, Batișcev i-a furat o
valiză cu 200 000 lei și a fugit. În timp ce Nenin se strecura printre
saline, un jandarm l-a recunoscut și l-a împușcat. Mai târziu a fost
arestat și Batișcev.
Au fost arestate peste 500 de
persoane, dintre care doar 9 români. Au fost inculpate 279 de persoane,
procesul începând la 24 august 1925 și încheindu-se la 2 decembrie 1925.
Sentința a fost confirmată în 1926. Printre avocați au fost prezenți și
Henri Barbusse și Henri Torres. Din 279 de inculpați, 85 au fost
condamnați la închisoare de la 6 luni la 6 ani, 2 persoane la 15 ani
muncă silnică și una (Batișcev) la muncă silnică pe viață.
După
eșecul de la Tatar Bunar, Stalin decide înființarea R.S.S.
Moldovenească la 11 octombrie 1924, în stânga Nistrului, pentru a servi
ca un punct de referință la pretențile sovietice asupra Basarabiei și a
României. 8 434 kmp cu o populație de 576 306 locuitori, 60% moldoveni,
chiar după statisticile sovietice, care dădeau o populație de peste 500
000 de moldoveni la stânga Nistrului. Capitala a fost inițial la Balta,
apoi la 1928 la Bârzula (Kotovsk) și mai târziu la Tiraspol. Chiar la
prima ședință a Comitetului Central, la 9 noiembrie 1924, secretarul
general al acestei republici, un ucrainean a dezvăluit sensul
întemeierii acestei republici sovietice moldovenești: "Trăiască Republica Moldovenească autonomă, leagănul României Sovietice".
Basarabia
a rămas a României până la 1940, când tot echilibrul european s-a
prăbușit prin alianța dintre Stalin și Hitler. Iar răzbunarea bolșevică
pentru umilințele îndurate prin blocarea atât timp a pătrunderii
comunismului spre centrul și sudul Europei de către eroica Românie va fi
cumplită și nu va ocoli pe nimeni.
Profiluri de eroi
După
cum spuneam mai devreme, unirea a fost votată la 27 martie 1918 cu trei
voturi împotrivă, un bulgar și doi ucraineni. Pantelimon Halipa ne
spune de soarta unuia dintre cei doi ucraineni, Mihail Starenki. După
câțiva ani, a plecat în Ucraina lui, la stânga Nistrului, în raiul
comunist. Halipa spune că a revenit după nici doi ani, într-un hal de
nerecunoscut, slab, cu îmbrăcămintea zdrențuită. Halipa l-a întreținut
până și-a găsit un serviciu. În mod sigur că s-a lămurit de binefacerile
comunismului, din moment ce a venit înapoi, cum a putut, și nu a fost
singurul. Au fost cazuri de evrei, ruși, lipoveni, care în 1940 aruncau
cu pietre în armata română ce se retrăgea în urma ultimatumului, iar
după un an de stăpânire comunistă, au primit armata română cu flori,
apoi la a doua retragere, în 1944, s-au retras în România numai să nu
ajungă din nou în raiul comunist. Nu este de mirare atunci că, la 1940,
bolșevicii i-au ucis pe membrii Sfatului Țării pe care i-au găsit, nu
numai pe cei care au votat pentru unire, ci și pe cei care au votat
împotriva unirii.
Voi enumera doar o mică parte dintre patrioții basarabeni care au luptat din răsputeri pentru unire și soarta lor.
Anton Crihan
s-a născut la 1893 în satul Sângerei, județul Bălți. La Universitatea
din Odessa se întreține lucrând corector într-o tipografie. Izbucnirea
revoluției îl aduce la Chișinău, deputat în Sfatul Țării, lider al
Blocului Moldovenesc. Ministru adjunct al agriculturii a prezidat
comisia care a elaborat instrucțiunile pentru comitetele agrare din
Basarabia privitor la împărțirea pământurilor. Arestat de bolșevici la 6
ianuarie 1918, este eliberat de soldații basarabeni și fuge la Iași
pentru a chema armata română. Votează unirea și devine deputat de Bălți
în Parlamentul României Mari. Doctor în economie politică la Sorbona
(1932). În guvernul țărănist din 1932-1933 a fost subsecretar de stat în
ministerul agriculturii, în acre calitate a făcut ca Facultatea de
Agronomie să se transfere de la Iași la Chișinău. Conferențiar, apoi
profesor la această facultate. În 1948 pleacă în străinătate, având
soția din Paris. S-a stabilit în Saint Louis, S.U.A., unde a militat
constant pentru scoaterea Basarabiei de sub tutela U.R.S.S. și
reintegrarea în cadrul statului român. A murit la 9 ianuarie 1993, anul
în care ar fi împlinit 100 de ani.
Vasile Gafencu
a învățat să scrie în armată. A votat unirea în 1918, apoi s-a înscris
la Universitatea din Iași pe care o abandonează din lipsa banilor.
Acceptă postul de învățător în satul natal, Sângerei. A fost arestat de
sovietici în 1940 și nu se mai știe nimic de el.
Emanoil Catelli,
născut 1883, Zgârdești, județul Bălți. Școala militară din Odessa, la
1917 căpitan în armata rusă. Tot la 1917, președinte al Comitetului
Național Moldovenesc din Odessa. Membru în delegația basarabeană de la
Conferința de Pace de la Paris. În perioada interbelică a fost prefect
de Bălți și apoi senator, după care s-a retras în zona natală
Împroprietărit cu 50 ha de pământ, datorită faptului că a făcut parte
din Sfatul Țării. La 28 iunie 1940 nu a vrut să plece dincolo de Prut,
cu toate rugămințile prietenilor. Spunea că „mișcarea noastră națională trebuie să aibă și martiri". Doamne, dar câți martiri a avut! Arestat de N.K.V.D. la 5 iulie 1940, ucis în Gulag, la Sverdlosk, 18.02.1943.
Teodor Neaga,
născut la 1880, Dânceni, județul Lăpușna. La 1917 a fost președinte al
Congresului Învățătorilor și Profesorilor moldoveni din Basarabia la
care s-a hotărât introducerea alfabetului latin și naționalizarea
învățământului în Basarabia. A votat unirea, deputat între 1926-1927.
Arestat de N.K.V.D. și ucis în Gulag, la Penza, 20.05.1943.
Daniel Ciugudeanu,
născut la 1885, Șirăuți, județul Hotin. Absolvă Facultatea de Medicină
din Kiev la 1913. Arestat în mai 1912 de ohrana țaristă pentru
activitate națională în cadrul societății Deșteptarea din Kiev. În
ianuarie 1918 este însărcinat cu formarea unui guvern acceptat de Sfatul
Țării la 16 ianuarie. A salutat unirea, a fost ministru fără
portofoliu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, senator și președinte
al Senatului. În vara lui 1940 fondează Cercul basarabenilor, cu scopul
de a ajuta refugiații din Basarabia. Din 1941 este mobilizat ca medic
militar, pensionat în 1946. Arestat în 1950, moare în închisoare în ziua
următoare.
Ion Pelivan, născut la
1876, Răzeni, județul Chișinău. Facultatea de drept a universității din
Dorpat (1903). Arestat și condamnat de autoritățile ruse la un an de
închisoare și cinci ani de deportare în nordul Rusiei, dincolo de Cercul
polar, la Viatka și Arhanghelsk. În colaborare cu Constntin Stere,
Emilian Gavriliță și alții fondează primul ziar de limba română
Basarabia (1906 - 1907), în timpul revoluției ruse de atunci. Participă
la fondarea Partidului Național Moldovenesc în 1917. A fost propus la
președenția Sfatului Țării, dar i-a cedat locul lui Ion Inculeț, mai
agreat de minoritățile din Basarabia. A votat unirea și a fost membru al
delegației basarabene la Conferința de Pace de la Paris, unde a
publicat ziarul Viața Basarabiei în limba franceză, precum și o serie de
broșuri pentru popularizarea cauzei basarabene. Participant la
Conferința de la Geneva (1922), ministru de justiție (1919 - 1920),
deputat în mai multe legislaturi. Arestat de comuniștii români și închis
la Sighet alături de generația unirii, ca și Iuliu Maniu sau Gheorghe
Brătianu. A murit la 25.01.1954.
Ion Codreanu,
numit și Moș Ion Codreanu, născut la 1879 în Ștefănești, județul
Soroca, pe malul Răutului, a fost un personaj deosebit, un adevărat
fenomen, apropiat mai mult de legendă, la fel ca și un alt Moș de la
altă unire, Moș Ion Roată. Viața lui Moș Ion Codreanu este atât de
extraordinară, încât pare desprinsă dintr-un roman, dar nu este așa. Moș
Ion Codreanu a fost numit așa de către Constantin Stere, mai mare cu 14
ani, dar a fost atît de fermecat de înțelepciunea profundă a acestuia
și de dragostea sa de neam încât i-a dedicat și un personaj din cartea
sa "În preajma revoluției", cel al lui Ion Coman.
Moș
Ion Codreanu era complet analfabet când a fost înrolat în armata
țaristă. A învățat carte în armată, de la ofițerii ruși revoluționari.
Și-a făcut o cultură rară, de autodidact, învățând germana ca să-i poată
citi pe filozofii germani.
În 1905 a luat parte la
răscoala de la Brest-Litovsk, înăbușită în sânge. Când s-a tras în
răsculați, s-a trântit la pământ, fiind descoperit mai târziu teafăr
printre cadavre. În Sfatul Țării a votat unirea, apoi a fost delegat la
Conferința de Pace de la Paris. A fost deputat, dar în adâncul său a
rămas același țăran îndrăgostit de pământul românesc. Toți cei cu care
stătea de vorbă erau fermecați de glasul său și de înțelepciunea
vorbelor sale, fie că era vorba Sfatul Țării sau de Parlamentul
României. De exemplu, în Parlament, după o polemică cu Nicolae Iorga, în
timp ce vorbea, unii din partizanii lui Iorga au început să vocifereze,
dar marele istoric s-a întors spre ei strigându-le "Ascultați-l bine pe țăranul acesta, aveți multe de învățat de la el!" Apoi, când a coborât de la tribună, Nicolae Iorga l-a întâmpinat și l-a îmbrățișat.
La
28 iunie 1940, era la câmp, a fost arestat de NKVD, bătut cu cruzime,
schingiuit și torturat, totul numai pentru a recunoaște în scris că
unirea de la 1918 s-a făcut sub presiunea și amenințarea baionetei
românești. A refuzat cu încăpățânare. A stat în celulă o vreme cu Teodor
Neaga. La 25 mai 1941 a fost schimbat cu Ana Pauker, fiind unul dintre
cei doi foști deputați din Sfatul Țării arestați de sovietici și care au
reușit să scape (celălalt a fost Ion Bivol). A murit la București, la 5
ianuarie 1949.
O vorbă a lui merită a fi amintită: „Cu arma, cu vorba, cu condeiul, cu sapa, noi trebuie să ne apărăm Țara"SURSA www.istoria.md
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu