Am urmărit cu deosebit interes discursul preşedintelui Traian
Băsescu. Este îmbucurător faptul că preşedintele a abordat o mică parte
din temele despre care am scris în ultimii trei ani, inclusiv recesiunea
din UE şi reorientarea geopolitică în condiţiile perspectivelor mai
luminate ale
zonei non-euro. Este trist faptul că din discurs au lipsit soluţiile
concrete. Astăzi, etapa discursurilor trebuia să fie depăşită de mult
şi începută etapa faptelor concrete şi vizibile. Timpul este scump şi
dacă faptele concrete şi vizibile nu apar în perioada imediat
următoare, atunci oportunitatea de a se adapta la noua paradigmă
economică şi politică va fi ratată.
Cum va arăta noua paradigmă?
La nivel european, direcţia şi magnitudinea schimbărilor depind într-o
foarte mare măsură de deciziile luate la Berlin, iar ultimele
declaraţii făcute de o serie de reprezentanţi ai economiei reale şi
politicieni germani fac aluzie la anumite aspecte ale noii structuri
economice europene. Trebuie remarcat faptul că declaraţiile celor care
reprezintă actuala guvernare de la Berlin nu sunt atât de radicale şi
doar unii membri ai clasei politice au curajul de a face publice păreri
asemănătoare cu cele exprimate de reprezentaţii economiei reale. Se
poate spune că există o neconcordanţă între dorinţele celor care produc
PIB (industriaşii) şi celor care îl împart (politicienii), dar ca în
orice conflict între economic şi politic, considerăm că economicul îşi
va impune poziţia, la fel cum s-a întâmplat în cazul Japoniei. Poziţia
establishment-ului politic german este binecunoscută şi este întotdeauna
prezentată pe larg în mass-media internaţională, în timp ce poziţia
“producătorilor de PIB” este marginalizată din punct de vedere
informaţional.
Anul trecut, fostul preşedinte al celei mai puternice
asociaţii industriale germane, Hans-Olaf Henkel, a lansat câteva idei
referitoare la viitorul Germaniei în cadrul Uniunii Europene. Aceste
idei au obţinut apelativul colectiv “Planul C” şi au fost criticate
vehement atât de politicieni cât şi de mass-media. În fond, propunerile
industriaşilor germani se rezumau la dezasamblarea uniunii monetare (a
se citi: renunţarea la euro), menţinerea unei pieţe comune şi crearea
unei noi uniuni monetare a ţărilor aflate în zona nordică a Europei.
Majoritatea celor care au criticat “planul C” au folosit argumente de
ordin ideologic şi acuzaţii de naţionalism economic şi politic, de
trădare a “idealurilor europene” şi de dorinţa de a distruge “Europa
unită”. Din punctul nostru de vedere, aceste critici sunt lipsite de
validitate: naţionalismul economic este o ideologie eficientă,
pragmatică şi raţională, iar “idealurile europene” nu pot plăti facturi,
crea locuri de muncă şi salva de la faliment sistemul financiar
european. Unicul contraargument interesant, deşi face parte din
categoria argumentelor ad hominem, a fost observaţia că organizaţia pe
care o reprezintă Hans-Olaf Henkel nu are dreptul să vorbească în numele
întregii economii germane, pentru că o parte dintre companiile
exportatoare germane nu fac parte din ea. Exportatorii germani au fost
principalii beneficiari ai introducerii monedei unice europene şi este
firesc ca exportatorii să-şi dorească continuarea existenţei monedei
euro în orice condiţii. Astăzi, acest argument a pierdut relevanţa
pentru că însuşi preşedintele asociaţiei exportatorilor germani, Anton
F. Börner, a făcut următoarea declaraţie:
“Faptul că profităm de pe
urma existenţei monedei euro nu înseamnă că trebuie să acceptăm orice
aranjament politic pentru menţinerea existenţei euro… Europa veche nu
mai are viitor şi în aceste condiţii nu poate fi o soluţie pentru
Germania”.
(sursa: Handelsblatt)
Anton F. Börner a atacat dur
guvernul italian care susţine ideea utilizării banilor germani pentru
reducerea datoriilor acumulate de alte ţări europene şi a menţionat că o
abordare corectă ar fi ca banii germani să vină doar în schimbul “unei
diminuări semnificative a suveranităţii ţărilor care primesc bani”.
Dacă şi exportatorii germani sunt de părere că “Europa veche” nu mai are
viitor şi se discută direct despre înlocuirea actualului format
politic cu formatul “bani în schimbul suveranităţii”, atunci devine clar
că urmează nişte schimbări radicale ale regulilor pe care se bazează
Uniunea Europeană, aceasta în condiţiile în care va mai exista o Uniune
Europeană.
Cei care cred că situaţia în care ţările (printre care şi
România) îşi vor pierde ultimele vestigii de suveranitate pentru a
obţine accesul la finanţare externă este “un scenariu ipotetic” sau “o
teorie conspiraţionistă” ar fi bine să-şi reconsidere validitatea
raţionamentelor. Acest viitor deja bate la uşă. Falimentul Greciei ar
putea fi declanşatorul schimbărilor politice şi economice, iar situaţia
Greciei a fost descrisă excelent de Ottmar Issing (fost guvernator
Bundesbank, fost membru al Consiliului Director al BCE, actual
consultant al Goldman Sachs): “Pentru Grecia nu mai există speranţă”.
SURSA CRONICA ROMANA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu