De ce scapă oamenii cu bani de închisoare? Sunt foarte multe
cauze complexe în care sunt vizaţi politicieni sau oameni de afaceri,
care trenează de ani buni pe rolul instanţelor. Greşesc procurorii?
Cred
că această întrebare nu trebuie să o adresaţi Ministerului Public.
Aceeaşi întrebare mi-o pun şi eu. Când este vorba despre un furt simplu,
despre o persoană necunoscută sau despre o faptă de mică corupţie se
dau soluţii definitive în trei luni de la flagrant. Sunt foarte multe
soluţii. Poate 70% din soluţiile date de instanţe anul trecut pe cauze
de mică corupţie. Şi aceeaşi întrebare mi-o pun şi eu. Sunt cauze
complexe în care soluţia nu poate fi dată în trei luni, dar poate fi
dată în şase luni, în opt luni. Să ştiu şi eu: a greşit procurorul? Dar
răspunsul trebuie să îl găsiţi la instanţă. Şi se invocă probleme
legislative, probleme de resursă umană, dar asta trebuie să fie
preocuparea CSM.
Este o înfrângere grea decizia Curţii de
Apel Bucureşti de a-l pune în libertate pe Sorin Ovidiu Vîntu şi pe
ceilalţi învinuiţi în dosarul ,,Petromservice"?
Nu cred
că este niciun fel de înfrângere. Nu suntem plătiţi în funcţie de cât de
multe arestări avem, scopul nostru, ca procurori, este să administrăm
probe şi să efectuăm urmărirea penală. Nu aş vrea să comentez decizia
instanţei în acest caz. Am comentat doar ce a făcut Ministerul Public şi
eu cred că aici procurorii şi-au făcut treaba.
Credeţi că nu au existat scăpări ale procurorilor în acest dosar?
Vă
asigur că nu a existat niciun fel de scăpare. Ştim cu toţii, şi nu e o
noutate, că de-a lungul timpului au fost anumite scăpări, intenţionate
sau nu, nu ştiu, e treaba CSM-ului să stabilească, în toate dosarele în
care a fost cercetată această persoană, şi nu numai ea. Deci, vă asigur
că în acest dosar s-a lucrat pe procedură de la cap la coadă. Şi chiar
îi felicit pe colegii mei pentru operativitate, pentru profesionalism şi
pentru fermitate. Nu comentez ce a făcut instanţa. Repet, comentez ce
au făcut procurorii într-un dosar în care ai 72.000 de persoane
vătămate, ai un prejudiciu estimat la peste 80 de milioane de euro, ai
un dosar de o complexitate deosebită, ai mutări de sume de bani în
străinătate, ai elemente de extraneitate, ai cooperări cu colegi din
străinătate care-ţi furnizează informaţii.
Spuneaţi că CSM ar trebui să verifice scăpările din dosarele în care a fost cercetat SOV...
Da,
mă refer la scăpările din dosarul ,,FNI", din dosarul „BID", din toate
dosarele care au existat. Şi există o soluţie de infirmare pe care am
făcut-o în vară, ocazie cu care am constatat toate scăpările care au
avut loc. Acum, că au fost intenţionate, neintenţionate, nu e treaba
mea. Doar am constatat că nu s-au respectat toate normele şi toate
dispoziţiile legale în acest dosar. CSM a anunţat că face verificări pe
aceste aspecte, e competenţa lor. Competenţa mea este să verific
legalitatea, să constat că nu s-a respectat legea, să infirm soluţiile
şi să redeschid aceste dosare. Mai departe, este treaba CSM cine a fost
vinovat: că a greşit poliţistul, că a greşit procurorul, că a greşit sau
nu instanţa, e treaba CSM, eu nu comentez.
Procurorul general nu se sfiieşte să arate problemele din sistem
În
dosarul „Petromservice", valoarea bunurilor sechestrate este foarte
mare. Au mai fost şi alte cauze cu valori apropiate acesteia?
Dacă
vorbim despre cauzele în care se instrumentează fapte care produc
prejudiciu, instituirea măsurilor asigurătorii, potrivit legii, este
obligatorie. Sigur că sunt foarte multe situaţii în care colegii, când
încearcă să instituie o măsură asigurătorie, nu găsesc bunuri sau
bunurile sunt pe numele altor persoane. De aceea, noi am susţinut în mod
pozitiv acel proiect privind confiscarea extinsă. Într-un singur caz,
cel pe care l-aţi amintit (Petromservice), într-adevăr valoarea
măsurilor asigurătorii este semnificativă şi nu ştiu dacă s-au instituit
măsuri de o asemenea amploare în alte dosare. Dar s-au indisponibilizat
130 de imobile, şi când spun imobile mă refer la spaţii comerciale cu
câte 20-30 de încăperi, mă refer la blocuri, la terenuri, dar au fost
indisponibilizate şi sume care au fost găsite în conturile bancare.
În conturile bancare din România?
Da,
în conturile bancare din România. Dar s-a solicitat şi blocarea
conturilor bancare din străinătate. Este Oficiul pentru Recuperarea
Creanţelor Statului care funcţionează în Ministerul Justiţiei, prin
intermediul căruia am transmis solicitările noastre de a se bloca toate
sumele din conturile bancare din străinătate.
Prin intermediul acestui Oficiu pot fi puse sub sechestru şi proprietăţile pe care aceşti oameni le deţin în străinătate?
Da,
se pot institui astfel de măsuri asigurătorii pe orice bunuri mobile
sau imobile. Măsurile luate până în prezent sunt pe bunurile din România
pentru că a fost mult mai uşor de verificat. Noi am cerut, prin
solicitări de asistenţă judiciară, blocarea acestor bunuri mobile sau
imobile în străinătate şi sigur că, în acest dosar, se continuă
identificarea tuturor bunurilor mobile pe care aceste persoane
suspectate de comiterea de infracţiuni le deţin în străinătate.
Aţi
cerut CSM să apere reputaţia procurorilor jigniţi în sala de judecată,
dar CSM a sesizat CNA pentru că jurnaliştii au mediatizat excesiv acest
episod. Aţi avut o discuţie cu colegii de la CSM?
Ştiţi
cum e? E ca şi cum te-ai duce la magazin, ai cere un kilogram de mere şi
ai primi un kilogram de pere... Eu nu am avut o discuţie cu cei de la
CSM, am aflat doar seara, de la televizor, ce s-a întâmplat acolo şi
apoi am vorbit cu procurorul de caz, care mi-a povestit ce s-a întâmplat
în sala de judecată.
Inspecţia judiciară a CSM va face o anchetă în acest caz?
Eu
cred că trebuie să facă, din moment ce noi am sesizat acest lucru. Eu
l-am sesizat din două puncte de vedere. În primul rând pentru că a fost
jignit întreg corpul profesional al procurorilor. Nu poţi să calomniezi
toţi procurorii din ţară fiindcă aşa vrei tu. Şi, în al doilea rând,
poliţia şedinţei de judecată cine o asigură? Ce afirmaţii pot fi făcute
invocând dreptul la apărare? Pentru că n-au fost jigniţi numai
procurorii, nu e treaba mea să apăr judecătorii, dar au fost jigniţi
chiar şi judecătorii... Eu am aşteptat toată dimineaţa ca CSM, care e
garantul independenţei şi care trebuie să intervină în astfel de
situaţii, să o facă. Nu am întrebat de ce nu au intervenit. Eu am făcut o
sesizare şi le-am cerut clar să verifice aceste aspecte. Aştept de la
membrii CSM să fie la fel de prompţi, la fel de acizi, la fel de severi
cu declaraţiile unei persoane suspectate că a comis infracţiuni, cum
sunt şi cu declaraţiile unor oameni politici. Când iese un om politic şi
spune că justiţia nu este eficientă, fără a da exemple concrete, CSM
are o reacţie promptă. Aştept aceeaşi reacţie promptă atunci când corpul
profesional al procurorilor este jignit, este calomniat în mod nedrept.
Sper ca Inspecţia judiciară să aibă un răspuns prompt şi rapid.
Care este relaţia Ministerului Public cu actualul CSM?
Dacă
vreţi o părere despre relaţia noastră cu CSM, pot să vă spun că acum
este un dialog mai bun decât cu vechiul CSM. Există mai multă
deschidere. Problema pe care o văd eu în CSM este alta. Acolo, fiecare a
venit cu nişte priorităţi proprii, cu un program propriu. Şi, când se
adună în plen, când trebuie să ia o decizie ca organ colegial se vede că
nu este eficienţă şi nu este consecvenţă, chiar dacă fiecare are idei
bune, are principii sănătoase şi chiar doreşte să reformeze. Problema
este că nu gândesc ca un organ colegial care trebuie să ia nişte decizii
consecvente, corecte şi care să schimbe lucrurile ce nu merg în sistem.
Dacă fiecare o ia pe cont propriu, nu merge, fiindcă o decizie a CSM
trebuie să fie una colectivă, asumată de o majoritate... Cred eu că asta
este problema la CSM, nu de rea voinţă sau de lipsă de
interes.
"Aştept
de la membrii CSM să fie la fel de prompţi, la fel de acizi, la fel de
severi cu declaraţiile unei persoane suspectate că a comis infracţiuni,
cum sunt şi cu declaraţiile unor oameni politici.''
În dosarele în care există probe suficiente mai e nevoie de expertize costisitoare?
Costurile
cu expertizele sunt destul de mari, se suportă de la bugetul de stat şi
sunt două categorii de probleme care apar. Prima - noi avem specialişti
în cadrul DNA şi DIICOT care fac anumite constatări. De multe ori, în
instanţă se spune că nu se poate ţine cont de aceste constatări, pentru
că aceşti specialişti sunt angajaţi ai unor instituţii publice. Or, eu
cred că nu expertul trebuie să fie independent şi imparţial, ci
judecătorul.
Se
vehiculează de ani că multe dintre dosarele instrumentate de Parchetul
General şi de DNA sunt doar parte a unui război politic...
Resping
categoric ideea că noi facem parte dintr-un război politic. Noi nu
facem cercetare în funcţie de culoarea politică şi chiar aţi văzut că în
ultimii ani procurorii au atins în anchetele lor toate sferele publice,
chiar dacă a fost politică, a sportului, a culturii şi indiferent de
calitatea de membru al unui partid sau al altuia. Au fost cercetate
persoane din toate partidele. Şi nici nu ne putem conduce ancheta după
agenda publică a nu ştiu cărui partid. Că am mai auzit: „Da, acum a
început urmărirea penală, când personajul X face ceva". Păi, dacă eu
acum am fost sesizat, acum fac anchetă, e vina mea că persoana publică
sau partidul lui are altă agendă?
Omul de rând se gândeşte că în România cu cât furi mai mult, cu atât scapi mai repede...
Este
adevărat că se poate crea neîncredere în ceea ce se face, chiar dacă un
dosar este bine făcut şi se administrează toate probele. Eu nu cred că
evaluarea unui procuror se face numai pe baza obţinerii mandatului de
arestare. În cele mai multe dintre cazuri nu se dispune arestarea
preventivă, însă se dispune interzicerea părăsirii ţării, care e tot o
măsură preventivă. Asta înseamnă? Că există faptă, că există indicii că
s-a comis o faptă penală, că există probe, dar că persoana respectivă nu
trebuie neapărat să stea în arest preventiv. Dacă există diferenţe de
interpretare între ce face procurorul şi ce face judecătorul, am mai
înţelege. Judecătorul este mai echilibrat, vrea să vadă şi apărarea, şi
acuzarea şi trebuie să ia o decizie, iar procurorul, să zicem, este
preocupat de acuzare. Ei, problema cea mai mare apare când între
judecători sunt opinii diferite. Şi aici mă refer la judecătorul de la
fond, care judecă o cerere de arestare preventivă, îşi însuşeşte opinia
procurorului şi se ajunge în recurs, când alt judecător, cu aceeaşi
pregătire, pe aceeaşi lege, în acelaşi dosar, pe aceleaşi probe, judecă
diferit. Aici cred eu că CSM ar trebui să se implice şi să rezolve
această problemă, care nu face bine nici judecătorilor, şi nici
procurorilor şi nici persoanelor care sunt suspectate.
Am
văzut judecători de la Înalta Curte suspectaţi de fapte de corupţie. E
posibil să vedem şi procurori ai Parchetului General sau ai DNA,
cercetaţi pentru astfel de fapte?
Orice e posibil. Cei
care comit fapte penale trebuie investigaţi. De când sunt eu procuror
general nu există această practică. Pe vremuri, în sistem era o
practică: lua cineva mită sau făcea o boacănă, era chemat de şef, i se
spunea dă-ţi demisia, şi pleca. Da, sunt foarte mulţi colegi care au
plecat prin demisie şi toată lumea crede că aşa au ales ei alt drum în
viaţă, dar, de fapt, au fost chemaţi de şefi şi li s-a pus în vedere să
plece. Aşa ceva acum nu se mai întâmplă: dacă ai comis o faptă penală,
răspunzi pentru ea.
Mai aveţi mai puţin de un an de mandat ca procuror general. Veţi rămâne la conducerea PG?
Asta
este o întrebare la care nu vă pot răspunde eu, nu mă pot numi singură.
Decizia de a numi procurori pe o funcţie de conducere aparţine
ministrului Justiţiei şi preşedintelui. Ce vă pot spune sigur este că nu
voi mai fi procuror general. Nu am luat o decizie cu privire la ce voi
face după ce voi termina acest mandat. Dar cert este că
mi-am propus să rămân în sistemul judiciar.
Pe cine vedeţi şef la DNA în locul lui Daniel Morar?
Este
o problemă, ma ndatul lui Daniel Morar va expira în februarie şi va
trebui să discut şi cu el, va trebui să discut şi cu ministrul
Justiţiei, pentru că, vă spun, în situaţii similare, când a expirat o
funcţie de conducere, pentru continuitate, noi am delegat acea persoană
să conducă structura din care făcea parte până la momentul unei numiri
sau a ocupării prin concurs a acelei funcţii. Aceeaşi situaţie va trebui
să o discutăm şi pentru DNA. Va trebui să discut cu ministrul Justiţiei
dacă doreşte ca în februarie să facă direct o numire pe o funcţie de
conducere sau dacă doreşte să se asigure un interimat şi să facă o
numire când expiră celelalte funcţii de conducere.
SURSA ADEVARUL
Un comentariu:
Omul de rând se gândeşte că în România cu cât furi mai mult, cu atât scapi mai repede...
Trimiteți un comentariu